Frokosten: 4 friske og hurtige frokostmenuer

4 hurtige frokoster, som er sunde

Gode tommelfingerregler i forhold til at vælge en sund frokost er:
• Rugbrød eller fuldkornsbrød (groft brød) – fuldkornsmærket og/eller nøglehullet
• Magre oste (max. 30+ / 16 g fedt pr. 100 g, helst under 13 % / 20+) eller friskoste
• Magre pålæg (max. 6 g fedt / 100 g)
• Fiskepålæg f.eks. makrel, tun, torskerogn, laks, sild osv.
• Undgå fedende ”fyld” og pynt som f.eks. karrysalat, æggesalat, italiensk salat osv.
• Benyt magre fyldprodukter som f.eks. hytteost (til tun og makrel), græsk yoghurt rørt op med krydderier, løg, kogte æg (let æggesalat) osv.
• Spis 150 – 200 g grønsager til frokosten (tomater, agurk, peberfrugt, gulerødder, salat, ½ avokado osv.)

Den med rugbrød....

2 skiver rugbrød, 75 g fisk (makrel, tun i vand, torskerogn osv.), 25 g hytteost, 2 skiver kyllingepålæg eller andet magert pålæg, 50 g agurk, 50 g tomater, 50 g peberfrugt

Den lækre sandwich....

Sandwich lavet af:
1 grov ciabattabolle (nøglehul/fuldkornsmærke), 50 g icebergsalat , 50 g tomater, 50 g agurk, 2 skiver løg, 150 g kyllingebryst, 3 spsk. dressing af syrnet fløde/græsk yoghurt el. lign. (rørt op med tomatketchup, krydderier)

Den med pasta....

Pastasalat med: 50 g (tør) fuldkornspasta, 75 g tun i vand, 50 g tomat, 50 g agurk, 50 g majs, 50 g ærter, 50 g peberfrugt og dressing rørt af 0,5 dl syrnet fløde/græsk yoghurt/skyr og 1 tsk. ketchup + krydderier

Spis nogle snegle....

2 stk. frokostsnegle (se opskrift), 2 gulerødder (revet), 1 appelsin/grape, 1 æble

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *