Spis rigtig når du løber

Kost & løb – Det hænger sammen

Har du lyst til at blive klogere? På denne side har du et overblik over kost og løb. Du kan gå direkte til de overordnede kategorier her: Løbeshop med masser af fedt løbeudstyr – artikler om løbetræning – Gode deals til dig – andre løbeartikler. Vi, og andre løbere, vil sætte stor pris på dine spørgsmål i kommentarfelterne.

Så hold dig endelig ikke tilbage med dine råd

Spis det rigtige når du løber – det er IKKE en slankekur

Spis rigtigt når nu løber? Vi anbefaler dig at vil du optimere op mod et løb, så er kosten og det du spiser et sted hvor du kan hente en del. Vi kommer også med gode anbefalinger til hvad, hvor og hvordan du skal spise under før, under og efter et løb eller en løbetræning.

På runnerspoint.dk har vi tilknyttet en løbe og ernæringscoach. Og derfor har vi her på siden en mindre afdeling omkring kost og kostvaner i forbindelse med løb og træning.
Det er super vigtigt for os at understrege at vores afdeling omkring kost og ernæring IKKE handler om at du skal tabe dig. Det har intet med slankekure eller lignende at gøre.

Det er udelukkende med henblik på at optimere din kost til det kommende løb, eller at lære dig at spise fornuftigt således at løbeturen og eller turen i træningscentret i aften er nemmere.
Skal du i gang med at træne til det næste store løb – det kan være alt fra 10 kilometer til et maraton, så har vi nu på siden givet dig muligheden for både at finde det rigtige løbeprogram, men også at du via kosten og det du spiser får de bedste betingelser for at gennemfører dit mål.

Vores løbe og ernæringscoach kan du se lige lidt nedenfor, hun er selv en meget aktiv løber, og derfor er der masser af substans bag det hun udarbejder og anbefaler. Hun arbejder blandt andet med at teste og råde atleter til hverdag, det er både på kost og træningsdelen. Men du kan læse meget mere omkring hende herunder, og så inde på siden om hende. Det er også her du har muligheden for at skrive spørgsmål til hende.
Ønsker du at indlede et samarbejde med hende, så kan du besøge hendes hjemmeside her – eller du kan starte med at læse en case fra den virkelige verden. Faktisk er det min egen case, da jeg gennem mange år har haft stor glæde af Mette og hendes fantastiske råd og tilgang til træning og optimering.

Mød vores løbe og kostcoach

Mød Mette Riis, vores løbecoach
Mette arbejder i et univers med løbere og atleter, og har derfor hele tiden fingeren på pulsen omkring kost og ernæring til løbere

Mette er ligeledes rigtig god til at se hele din, min eller vores situation fra en anden viinkel, og er altid god til at motivere sine deltagere til at gøre det rigtige på en sjov måde

Du kan som bruger af Runnerspoint.dk stille spørgsmål til Mette, og hun vil så vidt det er muligt gøre sit bedste for at give dig et svar. Og skulle du få lyst til at snakke mere med Mette, så er hun selvfølgelig også klar til at hjælpe

Populære opskrifter til løberen

Vi har valgt at dele opskrifterne op efter 4 hovedprincipper. Morgenmaden, frokosten, aftensmadens og så nogle gode “sundere snacks” til løberen.

Hovedmåltiderne på en dag er super vigtige, og det er dem der giver den gode benzin til din krop. Vi har lavet forskellige populære forslag til de 3 hovedmåltider på dagen. Listen vil hele tiden bliver opdateret, og har du nogle gode opskrifter, så kontakt os endelig via nedenstående formular, så din opskrift kan blive en del af fællesskabet og måske hjælpe andre løbere.

Opskrifterne kan følges til punkt og prikke, eller du kan vælge at bruge dem som inspiration til dine måltider. Du kan være sikker på at Mette Riis har gjort sig umage med sammensætningen, så ingredienserne er i orden.

Du finder også en overskrift med “sundere snacks” til løberen. Det er egentlig de samme opskrifter som du finder i vores gratis e-bog med snacks, men her får du muligheden for at downloade dem enkeltvis.

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Vælg kategori

Din opskrift

Jeg er ikke en robot
[recaptcha]

De sunde mellemmåltider

Mellemmåltiderne er ikke dagens vigtigste måltider, men de kan ikke undværes. Det er vigtigt at fylde brændstof på tanken løbende af flere grunde:

  • Det giver et boost til at holde den gående til et af hovedmåltiderne
  • Det giver energi til at klare de mange timer på job, hvor man skal være frisk i hovedet og klare udfordringer – også omstillinger her og nu
  • Det sikre et mere stabilt blodsukkerniveau
  • Det sikrer energi til træningen
  • Det giver god samvittighed at spise fornuftige mellemmåltider, så er det lettere at komme godt gennem dagen
  • Det kan for nogen være svært at ”nå” mellemmåltiderne i en travl hverdag. Men det er en dårlig undskyldning. Det kræver faktisk kun, at du står op lidt før op om morgen, så du kan nå at forberede mellemmåltider til dagen (de kan også forberedes aftenen før).

Spiser du et godt mellemmåltid vil du få energi til at overskue resten af dagen, undgå at falde i med de søde sager om eftermiddagen / aftenen, og du vil undgå de store energidyk, som mange især oplever om eftermiddagen.

At have et højt blodsukkerniveau allerede når du møder på arbejde, giver dig energi til at klare de første timer, som nogen gange kan virke uoverskuelige, men energiniveauet skulle gerne holde resten af dagen. Der går typisk et til to timer fra du har spist et hovedmåltid, til du har glæde af det rent energimæssigt. Derfor er det vigtigt at spise mellemmåltider for at holde blodsukkeret stabilt, så du er klar til træningen.

6 gode huskeregler til sunde mellemmåltider

  • Rugbrød eller fuldkornsbrød (Groft brød)
  • Magre oste (max. 30+ / 16 g fedt pr. 100 g) eller friskoste
  • Frisk frugt eller en smule tørret frugt
  • Grove kiks eller knækbrød
  • Magre produkter frem for fede (mørk chokolade frem for mælkechokolade)

Og hold dig hellere end gerne fra slik – det får dit blodsukker til at farer op og ned. Skal du tage dig en frihed med slik, så snup dig et bolche, det holder længe og stiller den søde tand tilfreds