Mette Riis er kost og løbecoach på runnerspoint.dk – og det er hun fordi at hun er knaldende dygtig til sit arbejde, og altid har en super cool indstilling til tingene. Der findes jo ikke problemer i hendes verden – kun udfordringer.
Mette vejleder, skriver og give gode råd på vores løbeside ud fra tesen at det overhovedet ikke har noget med at slanke sig at gøre. Det kan sagtens være at hendes tilgang og gode råd giver den bivirkning at du også taber dig, men det er ikke hensigten ved at have Mette tilknyttet Iloebesko.dk
Hun er her ud fra det perspektiv at komme med skæve vinkler på at løbe og spise korrekt, samt at komme med gode råd til dig der gerne vil optimere din kost ud fra en løbers synspunkt.

Mette vil have sit eget univers her på siden, hvor du vil kunne finde masser af brugbar og sjov viden som du helt sikkert ikke vidste i forvejen. Du vil selvfølgelig også have mulighed for at “få hjælp og gode råd” af Mette.

Men det kan du læse lidt mere om længere nede i denne artikel.

Jeg elsker mit arbejde, hvem er Mette Riis?

I 1984 fulgte jeg OL fra Los Angeles med stor opmærksomhed. Jeg sad i flere timer foran skærmen for at følge både herrernes og kvindernes maratonløb. Min heltinde Grete Waitz løb med en sølvmedalje.
Jeg vidste allerede på det tidspunkt, at jeg skulle løbe marathon. At min målsætning først blev indfriet i 2008 og 1,5 time langsommere end min heltinde er en helt anden sag.
Jeg er vokset op med et aktivt fritidsliv, hvor al bevægelse var en stor del af min hverdag. Jeg elskede som barn mine løbeture med min morbror, der fandt glæden ved at løbe og lærte mig at lægge mærke til de små ting som årstidernes skifte, duftene, lydene, at løbe i mørket med stjernerne som guide osv. Han er en væsentlig årsag til, at jeg hviler i en løbetur og vender hjem som et nyt menneske, klar i tankerne, ro i kroppen og sind og glad i låget.
Med den aktive hverdag følger også en sund livsstil. Allerede i gymnasiet vidste jeg, hvilken vej jeg skulle og hvad mit kald var. Jeg skulle undervise i sundhed, kost og idræt. Jeg blev uddannet fra Ankerhus Seminarium som Ernærings- og Husholdningsøkonom og har siden 1994 arbejdet med undervisning i sundhed og idræt, både som efterskolelærer, fitnessinstruktør og i mit eget firma.
Efterfølgende har jeg taget en diplomuddannelse i kost, ernæring, sundhed og fysisk aktivitet, ligesom jeg er blevet uddannet bl.a. personlig træner og løbetræner.
I dag arbejder jeg udelukkende med kostvejledning, foredrag, løbetest og løbetræning. Der er ikke mange, der får lov at leve teenagedrømmen helt ud og arbejde med sin største interesse.

Mine uddannelser og mit CV

Mette har rigtig mange uddannelser og kurser bag sig. Derfor kan hun i rigtig mange tilfælde yde dig fantastisk kompetent vejledning. Det kan hun fordi mange af hendes uddannelser er relaterede til hinanden. Hun har prøvet rigtig meget på egen krop, og kan tale med om rigtig mange ting i forbindelse med løb og kost især. Er du så heldig at bo i nærheden af Mette, og alligevel går med tanker om at skulle besøg en løbecoack eller en kostvejleder – så gør dig selv den tjeneste at drøne forbi Mette

UDDANNELSER
1994 – Ernærings- og Husholdningsøkonom fra Ankerhus Seminarium

2007 – Diplomuddannelse i Kost, ernæring, sundhed og fysisk aktivitet

2008 – Personlig Træner fra Instruktørskolen, Valby

2009 – Læge- og fysioterapeuteksamineret Fysiugisk Sportsmassør fra Sportseducation.dk, København

2010 – Medicinsk sportsakupunktur fra Sportseducation.dk, København

1986 – 2006 – div. uddannelser i f.eks. springgymnastik, rytmisk gymnastik, aerobic, BodyCombat, spinning mm.

Det kan jeg hjælpe dig med

Lad det være sagt med det samme – Mette kan hjælpe dig med rigtig mange ting. Sikkert også noget som ikke har direkte relation til løb Så hvis du har andre former for træning, eller måske mere en anderledes kostplan end lige den der passer til løberen, så synes jeg ikke du skal tøve med at sende Mette en mail eller ringe til hende. Hun er en rigtig dygtig coach som formår at motivere – tag det fra en der har været igennem møllen.
Men her på siden kan Mette primært hjælpe og guide dig i den rigtig retning med henblik på at optimere dit løb og din kost. Det er hende der er hoved bagmand bag mange af de kostrelaterede artikler her på siden, og har specifiekke spørgsmål, så klarer hun sikkert også dem. Smid dem i kommentar feltet, så svarer Mette lige så snart hun kan. (Husk, der kan forekomme længere svartid da Mette er med på dette projekt i sin fritid)

Mine 5 bedste kostråd til løb

Vi har ganske kort fået Mette til at ridse hendes bedste 5 råd med henblik på løb og kost. Hun har mange mange flere i ærmet, men her er de 5 skarpeste og bedste kostråd til løberen.

1. Alting med måde. Du kan spise næsten alt, men det er ikke alt du skal spise meget af. Med mindre du løbe- eller konditionstræner hver dag, har du ikke behov for store mængder pasta, ris og kartofler, men kan nøjes med at spise 100 –-200 g tilberedte stivelsesprodukter.

2. Hold dig fra kure og forbud, men se i stedet muligheder. En kur bygger ofte på forbud og mærkværdige retningslinjer. Hvis det er fordi, du vil tabe dig, så skær i stedet ned på portionsstørrelsen og hold igen med søde og fede produkter.

3. Grønt, gult og rødt kan du meget vel spise en del af, i hvert tilfælde hvis det er fra den vegetabilske verden. På den måde får du en masse vitaminer og mineraler, som er godt for dit immunforsvar, restitution og velbefindende i almindelighed.

4. 7 for kvinder 14 for mænd er maksimum antal genstande om ugen, hvis vi taler om alkohol, men du kan drikke næsten alt det vand du vil. Sørg for at drikke i løbet af dagen, og ikke kun til måltiderne. På den måde er du sikker på, du har vand på tanken, når du skal træne.

5. Frisk fed fisk er godt, men dyr og svær at få fat i. For at sikre du får nok at de gode D-vitaminer, der sikre optagelsen af kalk, smører leddene, smidiggør blodkar, sænker det onde kolesterol og holder immunforsvaret i omdrejninger, kan du i stedet tage en skefuld fiskeolie hver dag. Den bedste og billigste løsning er levertran.

Jeg glæder mig til at høre fra dig

Som du nok allerede har spottet, så har vi været så heldige at Mette gerne vil hjælpe og vejlede her på siden. Hun kan hjælpe dig med masser af brugbar viden indenfor løb og ernæring. Du har muligheden for at kontakte Mette hos runnerspoint.dk. Det kan du gøre enten ved at skrive til hende i de respektive kommetarspor på hendes artikler (eller herunder) Du kan også gøre det at du sender hende en mail på mette@runnerspoint.dk
Hun glæder sig rigtig meget til at høre fra dig.