Morgenmad: 7 friske og hurtige forslag

4 hurtige frokoster, som er sunde

Gode tommelfingerregler i forhold til at vælge sundt til morgenmaden er:
• Rugbrød eller fuldkornsbrød (groft brød) – gå efter fuldkornsmærket og nøglehullet
• Magre oste (max. 30+ / 16 g fedt pr. 100 g, helst under 13 % fedt / 20+)
• Magre mælkeprodukter (max. 0,5 g fedt pr. 100 g)
• Magre surmælksprodukter (max. 1,5 g fedt pr. 100 g) – gerne f.eks. skyr
• Grove morgenmadsprodukter (gammeldags müsli, All-Bran flakes, havregryn, rugfras osv.)
• Evt. frisk frugt som alternativ til sukker
• Så lidt sukkerholdige produkter som muligt (og forsøg at undgå sukker i kaffe, på havregryn osv.)

Den med rugbrød.....

1 skive fuldkornsrugbrød eller fuldkornsbrød med 2 skiver 30+ ost, 2 dl minimælk, ½ appelsin, ½ æble og en kop kaffe (uden sukker)

Den med havregryn....

Havregrød af 2 dl havregryn, 3 dl vand og 1 stk. revet æble, 3 tsk. kanelsukker, 2 dl minimælk og en kop kaffe (uden sukker)

Den med yougurt....

2,5 dl Cheasy yoghurt eller Cheasy A38 med 1,5 dl All-Bran flakes eller gammeldags müsli samt 1 skive fuldkornsbrød med 1 skive 30+ ost og en kop kaffe (uden sukker)

Havregryn OG bær....

2 dl havregryn med 2 dl minimælk og 50 g f.eks. hindbær. En kop kaffe (uden sukker)

Æg OG Bacon

2 stk. Æg (røræg el. lign.), 0,5 dl bønner, 2 skiver kalkunbacon, ½ skive rugbrød, 1 stegt tomat, 1 kop kaffe (uden sukker)

Kan du lide pandekager?

½ portion morgenmadspandekager (se opskrift) med 100 g jordbær eller 3 tsk. syltetøj, 1 – 2 kopper kaffe (uden sukker)

Når der skal være fest.....

2 dl cornflakes med 2 dl skummetmælk og 2 tsk. sukker, 1 skive franskbrød med 10 g smør og 1 skive 45+ ost samt en kop kaffe (uden sukker)

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *