Trailløb – er det noget for dig?

At gå sig en tur i skoven, høre fuglene kvidre og synge. Det har alle dage været super afstressende for rigtig mange folk. Og sådan er det egentlig stadigvæk. Forskellen på for 10 år siden og så nu er at hvis du idag går dig en tur i skoven og nyder freden, så kan du næsten være 100% sikker på at du møder en trailløber. Det gjorde du ikke for 10 år siden, ikke i samme omfang i hvert fald.

Trailløb er blevet en tendens for mange danske løbere – og det er der en klar grund til!

Trailløb er voldsomt populært

At løbe trail er blevet voldsomt populært. Løberne har taget det at snøre (de lidt anderledes) løbesko og smutte en tur i skoven til sig. Rigtig mange løbere bruger i dag naturen til at dyrke lidt mere afslappende og afstressende løb. Det er måske ikke korrekt at kalde det afslappende, for selvom rigtig mange siger de nyder det mere, så er træningen stadig rigtig god og givtig for dig. Det hele lægger gemt i at det nu er blevet sjovt at træne. Det virker lidt mere som en leg når du giver den gas i skoven eller rundt om søen.
Trail kan betegnes som løb på et varierende underlag, hvor der er udfordringer fra terrænet. Altså så bruger de de naturlige elementer i din træning. Hvor du på landevejen skal løbe på hårdt asfalt, så får du når du løber trails i eksempelvis skoven et meget mere eftergivende underlag. Og hvor du på landevejen skal planlægge dine intervaller for højere intensitet træning, så kommer det næsten af sig selv når du forcere bakker og andre udfordringer i naturen. Og til sidst men ikke mindst, rigtig mange vælger simpelthen pulsur og GPS fra når de løber trail. De vil ikke være slave af ur og elektronik, men bare nyde træningen uden en decideret “pacer” Og det er derfor trailløb i sig selv er så ultra populært og sjovt.

Trailløb er ikke BARE trailløb

Når nu at en sportsgren (eller det kalder vi det ikke endnu – forklaring følger længere nede) bliver så populær, så går der ikke lang tid før der er udvidelser og nye tanker omkring sådan et setup. Sådan forholder det sig selvfølgelig også med trailløb. Hvor vi i Danmark først inden for de sidste måske 5 år er begyndt at opleve det fede ved trailløb, så har man flere steder i udlandet dyrket det i noget længere tid. Men det er også fordi at deres “trail faciliteter” er en smule anderledes. Det kommer vi ind på senere – for det er også en anderledes form for trail der løbes.
De fleste danskere vil. når du spørger dem, forbinde trailløb med en løbetur i skoven, en løbetur på starnden eller måske en løbetur rundt om den lokale sø. I hvert fald en løbetur på et anderledes underlag end asfalt. Det kunne være mindre skovstier, MTB-spor, sand m.m. Et underlag som udfordre kroppen på en anderledes måde. Og det er trailløb – i hvert fald som vi danskere kender og dyrker det bedst. Men som nævnt lige før, så er der allerede andre former for trails – også i Danmark.
Forklaringer og miniintroduktion finder du herunder:

Trail a'la Danmark:

Som beskrevet ovenfor. Det er løbeturen i den danske natur med de udfordringer som den nu byder på. Rigtig mange danske skove har de sidste år gjort rigtig meget ud af at byde både trailløbere og MTB motionister velkomne. Der er nu lavet deciderede “spor” som man kan løbe i. Kendetegnet ved disse spor er at de som regel smyger sig gennem terrænet, og på den måde bliver lidt hårdere end løb på den almindelig bakkede skovsti. Og det er noget som danskerne holder meget af. Og på den måde er der plads til alle i skoven, både løbere OG dem som bare er ude at gå en tur og nyde naturen. Så når de nede i klubben næste gang spørger om du vil med en tur i “Sporet” – så tøv ikke med at sige ja, det er super fedt.

Ultra trail, hvad er nu det?

Hvad er nu det for noget? Jo det er egentlig bare almindelig trail, men bare meget hårdere. Og så alligevel vil vi mene man kan dele det op i 2 overskrifter. Ultra trails i Danmark, og Ultra Trail i udlandet.
Hvis vi starter med den danske udgave, så er det egentlig almindelig tralløb, som regel bare med lidt mere længde. Hvis du har prøvet at løbe trailløb før, så ved du at 10-12 km kan være virkeligt hårdt for benene. Når vi snakker om Ultra Trail så er vi oppe omkring 40 eller 50 km, og det er mange gange på underlag som måske er gjort lidt en tand hårdere – løb i vådt sand, mere mudder i “sporet” altså er det lidt til den ekstreme entusiast der lige vil udfordre sig selv lidt mere.

Ultra trails i udlandet – det er lidt det samme som i Danmark. Der er som regel lagt lidt længde på, og udfordringerne er lige lidt skrappere. Men en anden væsentlig faktor i Ultra Trails i udlandet er eksempelvis bjerge. Der findes masser af danskere der tager til eksempelvis Frankrig og løber ultra trails. Der oplever man så at underlaget igen bliver noget hårdere (bjerg underlag) og så har du også lige de store højdeforskellen at kæmpe med. Så hvis du er til ultra trail, så skal du altså være en almindelig habil trailløber først, for du vil møde nogle gevaldige udfordringer.

OCR, Trail eller styrke?

Ja det er en kombination. OCR er en sportsgren, nå nej det er ikke. Men der er masser der kæmper i kulissen for at få det accepteret som en sportsgren i Danmark. OCR betyder Obstacle Course Racing, og kan frit oversættes til dansk Forhindringsbane Race. Og det er lige netop hvad det er. Det er løb og forhindringer kombineret på en fed og sjov måde. Det du skal være opmærksom på er at OCR indeholder nogle lidt mere styrke krævende forhindringer, og det fede ved det er at du ikke kan vide hvilke fordringer du møder. Så det med at øve og øve på få ting og så blive den bedste, det holder ikke helt med OCR. Du ved aldrig hvad der møder dig, og derfor skal du kunne en bred vifte af forskellige styrker. Faktisk vil vi påstå at løb er en mindre del af det. Du kan vinde rigtig meget ved at være en habil løber og have en god styrke, men skal du vælge, så mener vi at langt de fleste OCR udøvere gør mest ud af deres styrkeforhold.

Styrke er dit keyword i OCR

Når man taler om at hæve sit styrkeforhold i OCR, så snakker man om at det er hele vejen rundt på kroppen. Du skal have masser af styke i både over og underkrop. Du kan løbe ind i udfordringer der indeholder alt fra dækskub, monkeybars (du kravler armgang i barer), klatring i reb til almindelige balance øvelser. Derfor er der kæmpe stor fokus på, når du er OCR udøver eller løber at din styrke bliver rigtig god. Der arbejdes rigtig meget med egen kropsvægt. At arbejde med egen kropsvægt kan bl.a. gøres via kropshævninger, armbøjninger eller via TRX og funktionel træning. På den måde klæder du dig selv rigtig godt på hvis du ønsker at lære at løbe OCR. For du kan være helt sikker på at de øvelser kommer dig til gode når du rammer et OCR løb.

Du skal være klar på det uventede

OCR er for dig der elsker alsidighed, og ikke er bange for at møde det uventede. Der kan praktisk talt dukke alt op til dig når vi snakker om udfordringer. Så du skal ikke være typen der elsker monotome øvelser, og er bange for at prøve noget du ikke lige har fået trænet eller øvet.

Mød Gregers - En af DK's bedste OCR løbere

Sig hej til Gregers Rasmussen – En af Danmarks bedste OCR løbere.

Gregers hører til blandt den absolutte elite af OCR løbere i Danmark, ja faktisk har Gregers vist sig at kunne trække topplaceringer rundt omkring i Europa også, så når han snakker om OCR løb, så ved han hvad han snakker om, og hvad der skal til.

Her er nogle af de mange gode placeringer som Gregers har opnået:

 

  • Top ti placeringer til Nordic Race
  • Top 10 placering til Toughest
  • Vinder af Extreme Mandehørm
  • Vinder af Evolution Races
  • Hellrun topplaceringer (DK’s hårdeste døgn)
  • Deltagelse ved EM
  • ….. og mange mange flere.