Vitaminer og mineraler – vigtige medspillere

Vitaminer er vigtige

Både vitaminer og mineraler indgår i mange processer i kroppen – f.eks. i enzymer, molekyler osv.
Vitaminer er nødvendige da kroppen ikke er i stand til selv at danne dem. De indgår i en række enzymer og er bestanddele i komplekse molekyler.
Vitaminer inddeles i fedt- og vandopløselige grupper. De vandopløselige skal tilføres kroppen hver dag mens de fedtopløselige kan lagres i fedtvævet i kroppen.
Vitaminmangel vil medføre nedsat præstationsevne når du løber, men store doser er ikke præstationsfremmende – tværtimod kan det have en toksisk virkning.
Sørg for at spise en varieret kost dækker behovet for vitaminer. Du kan supplere med en multivitaminpille, hvis du spiser ensidigt eller er småtspisende.

Vitaminindholdet i en række fødevarer:

vitaminindhold-i-foedevarer

Mineraler er også vigtige

Et stof er et mineral hvis der er mere end 50 mg/kg kropsvægt af et stof i kroppen. Hvis der er mindre end 50 mg/kg kropsvægt af et stof i kroppen er det et sporstof.
Mineraler og sporstoffer er nødvendige at få tilført via kosten, da kroppen ikke er i stand til selv at danne dem. De indgår i en række processer i kroppen, som f.eks.
– Calcium indgår i opbygningen og vedligeholdelsen af knoglerne
– Zink indgår i muskelopbygningen
– Jern indgår i ilt transportsystemet

Mange af disse mineraler er essentielle for løbere, der træner meget. Et af de vigtige mineraler er jern. Både mandlige og kvindelige udholdenhedsatleter være opmærksom på at få nok at mineralet, da det indgår i transportproteinet hæmoglobin, der søger for forsyningen af ilt til kroppens arbejdende muskler. Jern nedbrydes hurtigere pga. større oxidation, løbere udsætter det for. Ved jernmangel vil du opleve træthed og har svært ved at holde ud når du træner.
Det kan være svært at afgøre selv, om du har jernmangel, men en blodprøve hos lægen kan let afgøre det. Hvis du får jernmangel kan du supplere din kost med jerntilskud og samtidig optimere dit indtag af jern ved at enten spise jernholdige produkter med bestemte fødevarer eller undgå andre.

mineraler

Mineraler og sporstoffer i en række fødevarer:

mineraler og sportsstoffer

Mød Mette Riis, vores løbecoach

Mangler du svar omkring Vitaminer & Mineraler?

Husk at du altid har muligheden for at spørge vores frivillige kost og løbe-coach Mette Riis. Så skulle der opstå nogle spørgsmål ud fra ovenstående artikel/skriv, så tøv ikke med at kontakte os/Mette via kommentarfeltet under artiklen

Vi glæder os meget til at høre fra dig/jer

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *